Dika woont al ruim veertien jaar bij Zwerfdier

DIKA

(27 mei 2003 – 14 oktober 2021)

Dika woonde op een camping bij het IJsselmeer. Toen het terrein in 2007 moest worden ontruimd is ze gevangen en naar Stichting Zwerfdier gebracht. Ze was behoorlijk verwilderd en erg angstig en daarom werd besloten dat Dika naar het adoptieverblijf mocht verhuizen.

In het grote verblijf was Dika helemaal op haar plaats. Ze hield van het buitenleven, want daaraan was ze gewend. Ze was dan ook meestal in de tuin te vinden. Met soortgenoten kon ze heel goed opschieten. Vooral Anda was haar grote vriendin. Anda en Dika lagen heel vaak samen in een huisje in de tuin. Maar ook met andere katten zag je haar flanken.

Van mensen moest Dika niets hebben. Niemand heeft Dika ooit kunnen aaien. Ze was wel nieuwsgierig. Ze kwam vaak een kijkje nemen als ze dacht dat er iets aan de hand was. Maar altijd op afstand. Ook als er iets lekkers werd uitgedeeld zat Dika in het kringetje. Maar als je te dicht bij haar kwam liep ze weg. Dika verstopte zich niet voor haar verzorgers die overigens dol op haar waren.

Twee jaar geleden viel het op dat Dika magerder werd. Onderzoek door de dierenarts wees uit dat Dika een schildklierprobleem had. Een operatie bleek niet mogelijk. Dika kon wel medicatie krijgen. Maar ja, hoe geef je een kat die niet te benaderen is elke dag een pil. Wij vonden uiteindelijk een oplossing door iedere dag een pilletje in een ééndagskuiken te verstoppen. Daar was Dika namelijk dol op.

De tijd verstreek en Dika bleef in gestaag tempo afvallen. Ze was inmiddels ook doof geworden, maar ze was nog gelukkig. Tot vorige week. Dika bleef maar vragen om eten. Ze ging zelfs zo ver dat ze achter verzorgers aanliep om een hapje te krijgen. En ze was bijna aan te raken. Dika was zichzelf niet meer.

Om lijden te voorkomen hebben wij het besluit moeten nemen haar te laten gaan. En vandaag is ze ingeslapen, omringd door haar verzorgers.

Ach Dika, jij hoorde zo bij het adoptieverblijf. Wat zal het leeg zijn zonder jouw aanwezigheid. Je was een bijzonder en mooi poesje. Achttien jaar ben je geworden en bijna vijftien jaar heb je bij ons gewoond. Wij gaan je missen meisje! Het is een troost om te weten dat jij het bij ons zo naar je zin hebt gehad.

Rust zacht kleine Dika.

Namens het Adoptieteam,