Koning éénoog is ingeslapen

KIEKO

(1 januari 2001 – 5 december 2019)

Kieko kwam in 2010 bij Zwerfdier wonen. Vóór die tijd was hij, samen met zijn broers, een zwerver. Hij werd vaak gevoerd door een oude mevrouw. Maar toen zij naar het ziekenhuis moest, werd hij samen met zijn broers gevangen en naar Zwerfdier gebracht. Eerst was hij heel erg bang en boos en blies naar alle mensen die in zijn buurt kwamen. Niet naar de andere katten, die vond hij leuk. Daarom mocht hij in 2011 naar het adoptieverblijf verhuizen.

Lange tijd was hij daar voor alle mensen de schrik van dat verblijf. Vaak zat hij verstopt in een krabpaal en als je te dicht in zijn buurt kwam, verscheen er uit het holletje een stevige zwarte poot die flink naar je uithaalde. Heel wat mensen heeft hij op die manier tot bloedens toe verwond. Maar langzaam maar zeker veranderde Kieko. Hij liet zich meer zien en opeens was het knopje om. Hij werd aaibaar en steeds liever. Ook genoot hij zichtbaar van alle aandacht en aaitjes die hij kreeg.

In het najaar van 2012 moest zijn linkeroog worden verwijderd. Dat was onherstelbaar beschadigd, waarschijnlijk na een mep van een andere kat. Sindsdien werd hij door veel mensen Koning Eénoog genoemd. Maar ook Kiekstra en Kiki waren koosnaampje voor hem. Kieko was de meest sociale kat in het adoptieverblijf. Zijn soortgenoten waren dol op hem. Zijn grootste vriend was Björn. Die twee waren altijd bij elkaar in de buurt. Zij sliepen vaak op dezelfde krabpaal. Ze aten vaak samen droge brokken uit dezelfde bak. Als ze een uurtje geen contact hadden gehad, zochten zij elkaar op en flankten dan met elkaar. Kieko had een vaste vriendengroep met Benjamin, Björn, Dika en Lynx. Puma en andere katten zochten Kieko graag op.

Kieko werd de laatste tijd zichtbaar oud. Hij sliep veel en kreeg een rommelige vacht. Omdat hij niet toeliet dat mensen hem kamden, moest hij onder narcose om alle klitten te kunnen verwijderen. Dat was spannend vanwege zijn inmiddels toch wel hoge leeftijd. Maar alles ging goed en Kieko zag er weer prachtig uit.

Op 1 januari 2020 zou Kieko 19 jaar worden. Helaas heeft dat niet zo mogen zijn. Een paar weken geleden begon hij met niezen en daarom moest hij vorige week de kooi in vanwege de medicatie die hij in zijn eten kreeg. Toen viel op dat hij wel heel erg veel dronk en ook erg schrokte met eten. Oei, foute boel. Ons bange vermoeden kwam uit: onderzoek wees uit dat Kieko suikerziekte had. En hoewel Kieko dus een enorme lieve kat was geworden, konden wij hem geen pillen toedienen, dan ging hij als een furie tekeer. Dus ook twee keer per dag insuline spuiten was niet mogelijk. Daarom moesten wij het verdrietige besluit nemen hem in te laten slapen.

Ach lieve Kieko, wij zijn allemaal zo verdrietig dat je niet bij ons kon blijven. Wat hebben wij genoten van jouw aanwezigheid in het adoptieverblijf. Niet alleen wij, maar ook al je kamergenoten gaan je heel erg missen. Een speciale groet aan jou van Björn en jouw vriendenkring. Rust zacht lieve man!

5 december 2019

Adopteer mij